طراحی داخلی دفتر کار

طراحی داخلی دفتر کار نیازمند یک طراحی حرفه ای و هوشمندانه است که با رعایت آن میتوانید کلاس کاری خود را به نمایش بگذارید.

استودیو طراحی MS اخیرا یک پروژه اداری را برای شرکت سرمایه گذاری ام رونال (Mrunal) انجام داده و به پایان رسانده است.

بستر سایت یک فضای اداری معمولی است که در طبقه چهارم یک ساختمان اداری که دارای دیوارهای زاویه دار غیر معمول است واقع شده است.

شرکت MS تلاش کرده است تا بدون توجه به دیوارهای زاویه دار غیر معمول، حداکثر استفاده را از فضا برده باشد و به طراحی داخلی دفتر کار بپردازد.

برنامه ریزی برای تقسیم فضایی دکوخانه به گونه ای انجام شده است که تمامی‌فضاهای مرده که به علت وجود دیوارهای مورب و نمای شیشه ای بزرگ به وجود آمدند، به طور کامل مورد استفاده قرار گیرند. فضای مورد نیاز برای کارکنانی که به صورت نشسته و پشت میز کار می‌کنند در طرف داخلی نمای شیشه ای تعبیه شده است.

طراحی داخلی دفتر کار و استفاده از پارتیشن ها

کابین اصلی با پارتیشن‌های شیشه ای که با طرح‌های الگویی مختلف برای حفظ حریم خصوصی پوشانده می‌شوند، پوشیده می‌شود.

مساحت این دفتر ۱۰۰۰ فوت مربع است. تیم طراحی تلاش زیادی کرده است تا این فضا بزرگتر به نظر برسد. پارتیشن باز آویزان پشت میز پذیرش نقش مهمی‌در بزرگ به نظر رسیدن فضا دارد.

از آنجایی که این پارتیشن آویزان درست روبه روی در ورودی قرار دارد، به عنوان یک قفسه برای نمایش آثار هنری، کتاب‌ها یا جایزه‌ها نیز عمل می‌کند.

مصالح مورد نظر، چوب، گرانیت مشکی آینه ای و شیشه و ایده شرکت پیاده سازی یک رویکرد مینیمال یا حداقلی در محیط بوده است.

رنگ‌های استفاده شده در مبلمان عمدتا خاکستری و سیاه است. پارچه نارنجی رنگ تخته اعلانات و صندلی‌ها پالت رنگ طیفی را ایجاد می‌کند.

طراحی سقف چوبی، نقشی کلیدی در ارتقاء زیبایی کلی فضای اداری ایفا می‌کند.

تیم طراحی برای از بین بردن و جلوگیری از یکنواختی و خسته کنندگی فضای کاری، با مصنوعات فلزی که در طاقچه‌های روشن مجاور ورودی قرار دارند بازی کردیم. گیاهان سبز کوچک و گلدان‌های خلاقانه نیز در تازگی، خلاقیت و نشاط فضا نقش دارند.

طراحان اصلی: Manav Patel و Shivangi Patel

تیم طراحی: Ekta Shah و Deepika Khatri

 

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی اداری

وقتی وارد یک ساختمان می‌شویم، اولین چیزی که می‌بینیم لابی است. لابی در حقیقت نقطه مشترک فضاهای داخلی محسوب می شود. لزوم شکل گیری چنین بخشی در ساختمانهای اداری به این دلیل است که شخص هنگام ورود به فضای داخلی بتواند با منشی یا بخش اطلاعات ارتباط داشته باشد و در صورت لزوم لحظاتی را منتظر بماند؛ در نتیجه در این فضا به میز منشی یا کانتر پذیرش و مبلمانی برای نشستن اشخاص نیاز است.
در طراحی دکوراسیون داخلی اداری چنین فضایی سطح جداکننده بخش اصلی از اتاق انتظار یا ورودی می تواند به صورت ردیفی از ستونها تعریف شود که باعث افزایش تداوم بصری و فضایی بین دو بخش می شود. در دکوراسیون اداری طراحی لابی فوق با توجه به این اصول و با استفاده از کانتر کد  OR 2b  (که بدلیل فرم خطی خود، توانسته یک مرز بصری و روانی را در فضا ایجاد کرده و بر گستردگی فیزیکی فضا تاکید کند) صورت گرفته است.

طراحی اتاق جلسه

یک اتاق گفتگوی چند نفره خصوصی كه بیشتر جلسات كاری اعضا در آن انجام می شود. سازماندهی مجموعه ای المانها، باعث شده که فضا فرمی انعطاف پذیر در چیدمان و کاربرد داشته و بتواند به عنوان یک فضای کاری چند منظوره مورد استفاده قرار گیرد. باید دانست هارمونی در دکوراسیون داخلی اداری ، زمانی به وجود می آید که تمام عناصر موجود درفضا به نحوی با یکدیگر مرتبط باشند، به گفته دیگر، همه عناصر در فضا به نحوی یک طیف رنگی یا طرحی مشترک یا نزدیک به هم را در خود داشته باشند.

یکی از بهترین راهها برای ایجاد هارمونی در فضا، ایجاد تعادل در دکوراسیون داخلی اداری است. همیشه به یاد داشته باشید که بهترین راه برای روح دادن به فصا اضافه کردن یک عنصر متضاد (در این طرح استفاده از میزهای دایره ای شکل در میان عناصر راست گوشه) است.
در دکوراسیون اداری یک فضای بزرگ می تواند فضایی کوچکتر را درون حجم خود احاطه کند، طوری که تداوم بصری بین دو فضا به راحتی برقرار شود. سطح جدا کننده در طرح فوق پارتیشن عمودی با شیشه های شفاف درنظر گرفته شده که دسترسی بصری بین دو بخش را حفظ نموده ولی دسترسی فیزیکی را محدود کرده است؛ که در صورت نیاز می توان برای جدایی بصری دو بخش ازشیشه سندبلاست (مات) یا پرده کرکره در طرح پارتیشن استفاده کرد. باید توجه داشت که فرم و ویژگی های سازه محصورکننده (در این مورد پارتیشن) بر شخصیت فضای درون آن تاثیر می گذارد.

طراحی میز اداری

میزها در اصل سطوحی صاف و افقی هستند که اغلب به کف تکیه دارند و برای نمایش، نگهداشت، کار و غذاخوردن استفاده می شوند. میزهای مدیریتی، میزهایی بزرگ هستند که در طراحی آنها علاوه بر رعایت قوانین ارگونومی، به القای حس تشخص و ریاست نیز توجه میشود.

معمولا رسمی ترین مبلمان در فضاهای اداری به بخش مدیریت اختصاص می یابد. این بخش طراحی دکوراسیون داخلی اداری می بایست نسبت به سایر فضاهای موجود شکیل تر و دارای محلی مناسب برای پذیرایی از میهمانان مدیر باشد. در طرح میز مدیریتی OM1 قفسه ای در بخش جلویی میز تعبیه شده است که به دلیل تفاوت در رنگ و ایجاد نوعی ترکیب نامتقارن در فرم، دارای وزن بصری بالایی است  و توجه افراد را به خود جلب میکند، به همین دلیل این بخش محل مناسبی برای قرار دادن تندیس ها، تقدیرنامه ها و کلا المانهایی است که می خواهیم دیده شوند. نکته دیگر در طراحی اتاق مدیر، وجود قفسه و کتابخانه است تا به فضا جلوه ای با دکوراسیون داخلی اداری کامل دهد.

 

 

اهمیت فضای دکوراسیون دفترکار

فضاهای دکوراسیون اداری و دفاتر كار جزء اصلی ترین فضاهایی هستند كه اشخاص در طول روز با آن سر و كار دارند و ساعاتی را دراین مكان ها طی می كنند، بنابراین معماری و طراحی داخلی چنین فضاهایی بسیار حائز اهمیت است. بهترین راه حل برای داشتن یك روز كاری خوب و سالم، كار كردن در محلی آرام، مناسب و استاندارد است و برای دستیابی به چنین محلی نیاز به طراحی اصولی فضاهای آن است.

فضاهایی مانند ورودی ها، پذیرش و انتظار مراجعین، مسیرهای دسترسی، فضای كنفرانس و سالن های اجتماعات و… بایستی با تمام استانداردهای طراحی همخوانی داشته و از لحاظ ارگونومیكی نیز دارای شرایط مناسبی باشند.  در دکوراسیون اداری استفاده از رنگها و بافتهای متناسب با فضای اداری، نیز كمك شایانی در جهت دستیابی به فضای مطلوب کاری میكند.

استفاده از رنگهای زرد و كرم به دلیل خاصیت انرژی بخشی و استواری در فضاهای اداری توصیه می شود. مشتقات رنگهای سبز، بنفش و خاكستری نیز برای فضاهای اداری به صورت تركیب با رنگ های دیگر استفاده می شوند. در صورت استفاده از رنگهای خنثی (سفید، خاكستری، مشكی) در محیط، بهتر است مبلمانی با رنگ زرد و بافتی ساده به كار رود و تابلوهایی با رنگهای قرمز یا قهوه ای در دیوارها نصب گردد. به طور کلی دیوارها در دکوراسیون داخلی اداری، پس زمینه ای برای ساکنان و مبلمان اتاق ایجاد می کنند. اگر صاف و تیره باشند، همچون پس زمینه ای غیر فعال برای عناصر پیش زمینه عمل می کنند. اما اگر شکلی نامنظم یا فرمی خاص داشته باشند یا از بافت، الگو، ریتم یا رنگی چشمگیر بهره جویند، پویاتر می شوند و برای جلب توجه به رقابت می پردازند.

یک فضا معمولا با خطوط متعددی تعریف می شود. این خطوط علاوه بر تعریف فیزیک فضا، می توانند تاثیرات متنوع دیگری نیز داشته باشند. در طراحی دکوراسیون اداری بر ﺧﻄﻮط اﻓﻘﯽ تاکید شده اﺳﺖ. خطوط افقی در ذات خود دارای وقار هستند، آرامش، سکون و اعتدال را به همراه دارند و می توانند رابطه مناسبی را از نظر بصری و زیبایی شناسی با سایر خطوط و عناصر یک ترکیب به نمایش بگذارند. برای القای یک فضای ساکت و آرام برای دکوراسیون داخلی اداری، بزرگتر جلوه دادن فضاهای کوچک و یا کاستن از ارتفاع سقف، می توان از خطوط افقی بسیار بهره برد. گرچه همیشه باید توجه داشت که براي مطلوب بودن يك فضا، تنها حظ بصري كافي نبوده و كارايي و راحتي نيز از جمله مسائل مهم آن محسوب مي‌شود.

1 پاسخ دادن
  1. بنتن
    بنتن می گوید

    خیلی سایت خوبی دارید و از آن استفاده کردیم. امیدوارم همیشه در کارتان موفق باشید.

    پاسخ

پیگیری‌ها

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *